Artykuły autora: Piotr Piegat

Gęśle wędrują do Beltaine

75 (czerwiec 2008) Autor: Piotr Piegat Dział: Konkurs To jest pełna wersja artykułu!

Wirtu@lne Gęśle drążą niszę w murze między starym a nowym brzmieniem. Na skraju globalnej wioski dają schronienie tym nurtom, które nie znajdują swego miejsca wśród wszechobecnej komercji.


W tym roku odbyła się piąta już edycja Wirtu@lnych Gęśli, czyli internetowego plebiscytu słuchaczy na najpopularniejszą folkową płytę minionego roku. Płytę wydaną w Polsce lub za granicą, przez wykonawców działających na polskim rynku muzycznym. Głosowanie odbywa się na stronie internetowej www.gesle.folk.pl, na której zamieszczone są: lista i opisy płyt, zasady głosowania, nagrody dla głosujących ufundowane przez wydawnictwa i zespoły, a także informacje o poprzednich edycjach plebiscytu.

N. H. S. i ethno-jazz

73 (grudzień 2007) Autor: Piotr Piegat Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

p>Po ponad 10 miesiącach od zdobycia I nagrody konkursu Scena Otwarta na Mikołajkach Folkowych 2006, wystąpił w Polsce laureat tej nagrody, białoruski zespół N.H.S. z Mińska. W chłodny wieczór, 13 października, w legendarnym już Składzie Butelek na warszawskiej Pradze, grupa zagrała po raz pierwszy w stolicy. Koncert był nie tylko prezentacją talentów i pomysłów muzycznych młodych Białorusinów, ale również okazją do uczczenia zakończonej właśnie w podwarszawskim studiu sesji nagraniowej ich materiału, mającego wkrótce ukazać się na debiutanckiej płycie.

Wirtu@lne Gęśle w natarciu

68 (kwiecień 2007) Autor: Piotr Piegat Dział: Konkurs To jest pełna wersja artykułu!

Tradycja nie do końca dała się wcisnąć w zerojedynkowy schemat i choć wrasta w wirtualną rzeczywistość, nie daje się wykorzenić. WIRTU@LNE GĘŚLE drążą niszę w murze między starym a nowym brzmieniem. Na skraju globalnej wioski dają schronienie tym nurtom, które nie znajdują swego miejsca wśród wszechobecnej komercji. W plebiscycie spotykają się płyty, wykorzystujące brzmienia tak współczesne, jak i tradycyjne. Gitara elektryczna czy skrzypce? Sopiłki czy syntezator? Białe głosy czy czarna muzyka? Każdy może sam dokonać tego wyboru - głosując!

Świat w Lapidarium

65 (listopad 2006) Autor: Piotr Piegat Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

W każdy piątkowy wieczór lipca i sierpnia, w samym sercu warszawskiej starówki, w Lapidarium (dziedziniec Muzeum Historycznego Miasta Stołecznego Warszawy), odbywał się cykl koncertów pod hasłem "Muzyka Świata". Grały tam przede wszystkim rodzime składy wykonujące muzykę różnych stron świata, ale gwiazdą okazała się legenda węgierskiej sceny folkowej, grupa Teka.

Żywiołak w Herbatniku

65 (listopad 2006) Autor: Piotr Piegat Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

"Herbatnik" to stara, zabytkowa barka, która może chwilowo tylko utknęła na dawnej pochylni stoczni rzecznej, w warszawskim porcie czerniakowskim nad Wisłą. Żywiołak to muzyka żywiołów - ostra, energetyczna, nawiązująca do klimatu słowiańskich wierzeń, baśni i pogańskich zwyczajów. Nic dziwnego, że takie połączenie dało niezwykle ekscytujący efekt.

Ruchliwe skrzyżowanie

66 (grudzień 2006) Autor: Piotr Piegat Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

W połowie września, w wielkim namiocie koncertowym ustawionym w centrum Warszawy, tuż obok szpiczastego gmachu zwanego Pałacem Kultury i Nauki, miało miejsce wyjątkowe muzyczne skrzyżowanie wielu kultur i tradycji. Festiwal Warszawski "Skrzyżowanie Kultur", to druga już edycja imprezy poświęconej kulturze, muzyce, sztuce teatralnej, filmowej i literaturze z różnych stron świata. A przyznać trzeba, że było to niezwykle ekscytujące, ruchliwe i wielopoziomowe skrzyżowanie. Festiwal trwał dziewięć dni, od 10 do 17 września. Muzycznie zaczął się jak filmy Hitchcocka - od razu od mocnego uderzenia. Później napięcie już tylko rosło.

Sąsiedzi z 40 domów

59 (grudzień 2005) Autor: Piotr Piegat Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

Metalowe schody, czerwona cegła, odrapane ściany i kafelki - generalnie dość garażowo i postindustrialnie. W takich okolicznościach 28 października miało miejsce otwarcie wystawy fotografii Pauliny Gyłybowej "Sąsiedzi z 40 domów". Cała impreza odbyła się w surowych pomieszczeniach Galerii "Luksfera" na warszawskiej Pradze, w budynkach Warszawskiej Wytwórni Wódek "Koneser" - na okrytej sławą ulicy Ząbkowskiej.

Średniowieczna dyskoteka

59 (grudzień 2005) Autor: Piotr Piegat Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

Ciepły, październikowy wieczór w XIX-wiecznym forcie to idealna okazja na średniowieczny, rycerski piknik muzyczny. Impreza - o której będzie mowa - odbyła się 22 października w zabytkowych, stylowych murach klubu "Forteca", niedaleko warszawskiej starówki. "Forteca" to klimatyczne miejsce ulokowane w dawnym rosyjskim forcie, jednym z bastionów stołecznej Cytadeli.

Tego dnia gorącą atmosferę jesiennego pikniku rozkręcał białoruski zespół Stary Olsa, grający stylowo i ekspresyjnie dawną (średniowieczną i renesansową) muzykę rycerską oraz dworską. Wraz ze Starym Olsą wystąpiła grupa taneczna Javorina, prezentująca dawne stroje i tańce dworskie. Młodzi tancerze skutecznie wciągali publiczność do wspólnej zabawy i tańców.

Schodzą do podziemia

58 (wrzesień 2005) Autor: Piotr Piegat Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

17 czerwca w Podziemiu Kamedulskim na warszawskich Bielanach odbył się niezwykły koncert Transkapeli. Niezwykły - bo promujący pierwszą płytę kapeli "Sounds & Shadows". Niezwykłe było również miejsce i klimat tego koncertu.

Saniami, bez lodu...

58 (wrzesień 2005) Autor: Piotr Piegat Dział: Relacje To jest pełna wersja artykułu!

5 sierpnia w warszawskim "Lapidarium" wystąpiła węgierska formacja Fakutya. Zespół gra muzykę (we własnych aranżacjach) z rejonu zamieszkałego przez Csango. Csango to odizolowana węgierska grupa etniczna żyjąca na terytorium dzisiejszej Rumunii, która zachowała w niezmienionej formie wiele tradycyjnych elementów kultury, w tym również archaiczny język i melodyjną, skoczną muzykę.