Artykuły autora: Krzysztof Opalski

U źródeł folku Cropredy Folk Festiwal

30 (wrzesień 2000) Autor: Krzysztof Opalski Dział: Festiwale To jest pełna wersja artykułu!

W dniach 10-12 sierpnia odbyła się kolejna edycja festiwalu w Cropredy organizowanego przez legendę brytyjskiego folk - rocka grupę Fairport Convention. W tym roku po raz pierwszy został on rozszerzony do formuły trzydniowej. Kilkanaście tysięcy fanów przybyłych na tę imprezę rozlokowało się na specjalnie przygotowanych polach namiotowych. Łąki Cropredy zamieniły się na czas festiwalu w tętniące życiem folkowe miasteczko, którego centrum stanowiła scena, gdzie non stop odbywały się koncerty. W sumie wystąpiło 15 głównych wykonawców, nie licząc zaproszonych gości specjalnych. Przeważała oczywiście muzyka preferowana przez gospodarzy, czyli folk-rock, ale było też sporo akustycznego grania, czy też z drugiej strony ostrego blues- rocka, a nawet rocka.

Dave Pegg

30 (wrzesień 2000) Autor: Krzysztof Opalski Dział: Rozmowa To jest pełna wersja artykułu!

Dave Pegg zaczynał muzyczną karierę m.in. z muzykami Led Zeppelin. Potem związał się z folkową formacją Ian Campbell Folk Group, w której spotkał Dave'a Swarbricka. Do Fair Convention trafił w 1970 roku. Przez 16 lat był też równolegle basistą Jethro Tull. W zespole gra na gitarze basowej, mandolinie, śpiewa, a wraz z żoną prowadzi interesy grupy. Jest współorganizatorem festiwalu w Cropredy. Z Deve'em Peggem rozmawia Krzysztof Opalski.

Od nich się zaczęło Fairport Convention

30 (wrzesień 2000) Autor: Krzysztof Opalski Dział: Wykonawcy To jest pełna wersja artykułu!

Zespół Fairport Convention jest niekwestionowanym prekursorem brytyjskiego folk rocka. Grupa powstała w 1967 r. początkowo jako odpowiedź na amerykańską psychodeliczną muzykę z kręgu Jefferson Airplane czy The Byrds. Już dwa lata później w twórczości zespołu zaczęły pojawiać się rockowe wersje tradycyjnych tematów z Wysp Brytyjskich, czy też własne kompozycje inspirowane tą muzyką. Zostało to uwieńczone albumem Liege & Lief (wyd. 1969 r.), który zapoczątkował rozwój brytyjskiego folk rocka.

Martin Carthy

31 (listopad 2000) Autor: Krzysztof Opalski Dział: Wykonawcy To jest pełna wersja artykułu!

Martin Carthy należy do weteranów brytyjskiego folku. Jest uznanym interpretatorem angielskiej tradycji oraz wirtuozem gitary akustycznej. Swoją karierę zaczynał w końcu lat 50. Był etatowym gitarzystą najlepszego londyńskiego klubu folkowego - Troubadour. Klub ten odwiedzali artyści amerykańscy, Carthy uczył ich angielskich pieśni tradycyjnych. Wśród jego gości znaleźli się Bob Dylan i Paul Simon, którzy utwory „Lord Franklin” i „Scarborough Fair” umieścili na swoich płytach.

Dyskografia Martina Carthy’ego zawiera kilkanaście albumów solowych (na szczególne wyróżnienie zasługują te nagrane wspólnie ze skrzypkiem Dave’em Swarbrickiem) oraz z innymi wykonawcami m.in.: Steeleye Span, Brass Monkey, The Albion Country Band oraz The Watersons. W ostatnim zespole śpiewała również jego żona Norma Waterson.

„Gadki”!

54-55 (5/6 2004) Autor: Krzysztof Opalski Dział: Listy do redakcji To jest pełna wersja artykułu!

Jakiś czas temu w Letnicy koło Zielonej Góry, w „Majątku Artystycznym” mieszczącym się w murach starego kościoła ewangelickiego, odbył się występ tria Chrisa Jaggera z Wielkiej Brytanii. Początkowo miałem dużo obaw co do frekwencji na koncercie w tej małej miejscowości. Okazało się jednak, że widownia została całkowicie zapełniona zarówno przez mieszkańców Letnicy, jak i przez fanów dobrej muzyki z pobliskiej Zielonej Góry.

Krzysztof Opalski      




Miejsca sprzedaży

Niesamowita kapela Incredible String Band

32 (styczeń 2001) Autor: Krzysztof Opalski Dział: Wykonawcy To jest pełna wersja artykułu!

Grupa Incredible String Band została założona w 1965 roku. Zespół prezentował oryginalną akustyczną muzykę łączącą w sobie elementy tradycyjne z własnymi nowatorskimi kompozycjami, otwartymi na rozwijające się w tym czasie psychodeliczne brzmienie. W swojej twórczości muzycy wykorzystywali również egzotyczne instrumenty, wpisując się przez to do grona prekursorów dzisiejszej tzw. world music.