Artykuły autora: Katarzyna Maćkiewicz

Z historii flamenco

11 (czerwiec 1997) Autor: Katarzyna Maćkiewicz Dział: Świat To jest pełna wersja artykułu!

Wywiad przeprowadzony z Almoraimą [Gadki z Chatki nr 11 s.3 - przyp. B.B.] zainspirował mnie do napisania o flamenco czegoś więcej. Zastanawiałam się od czego zacząć i stwierdziłam, że najlepiej od początku, czyli od jego historii.

Flamenco - to folklor ludu zamieszkującego południową Hiszpanię. Tworzy go taniec (baile), śpiew (cante) i muzyka (toque). Jest to sztuka, której koleje rozwoju wciąż pełne są niejasności, niedomówień a nawet sprzeczności, co do których spierają się teoretycy. Istnieje natomiast jeden pewnik: flamenco - czerpiąc z najbardziej ludzkich doświadczeń swoich współtwórców, z prostego folkloru ludzi biednych i prześladowanych - rozwinęło się w fenomen artystyczny najwyższej rangi.

Kultury muzyczne świata c.d. Relacja z warsztatów Marii Pomianowskiej

9 (kwiecień 1997) Autor: Katarzyna Maćkiewicz To jest pełna wersja artykułu!

Piętnaście lat temu Maria Pomianowska wyjechała do. Wśród wielu instrumentów, które wtedy poznała był magiczny, tajemniczy SARANGI. Grają na nim głównie mężczyźni - muzułmanie, dlatego, gdy ona zapragnęła nauczyć się grać na tym instrumencie, wywołało to niemalże zgorszenie. Hindusi bowiem nie lubią, kiedy ktoś ośmiela się łamać ich zwyczaje kulturowe, z którymi są bardzo związani.

Słoma, bębny, brzmienia rozmowa

9 (kwiecień 1997) Autor: Katarzyna Maćkiewicz To jest pełna wersja artykułu!

Słoma to postać istniejąca w polskiej muzyce od dawna. Swoją drogę artystyczną rozpoczął w latach 80-tych. Grywał z różnymi muzykami, między innymi z alternatywną grupą "Brygada Kryzys", Antoniną Krzysztoń, "Orkiestrą na Zdrowie". Od pewnego czasu występuje z założonym przez siebie zespołem "Bębnoluby". Podczas koncertów można też usłyszeć oraz zobaczyć Słomę śpiewającego i grającego na gitarze. Nie robił tego nigdy wcześniej. Nasuwa się więc wniosek, że artysta próbuje własnych sił, realizuje koncepcje, które rodziły się w ciągu wielu lat jego przygody z muzyką. Jednak, co on o tym sądzi, przybliży czytelnikom poniższy wywiad którego artysta udzielił "Gadkom" podczas koncertu w jednym z lubelskich klubów.


Kultury muzyczne świata c.d. Relacja z warsztatów Marii Pomianowskiej

8 (marzec 1997) Autor: Katarzyna Maćkiewicz To jest pełna wersja artykułu!

Maria Pomianowska zaprezentowała warsztatowiczom technikę gry na erhu i morinhur. Można było usłyszeć i zobaczyć różnicę w graniu metodą przyciskową i paznokciową. Chętni mogli także popróbować własnych sił w wydobywaniu dźwięków z tych instrumentów.

Kultury muzyczne świata Relacja z warsztatów Marii Pomianowskiej

7 (styczeń/luty 1997) Autor: Katarzyna Maćkiewicz To jest pełna wersja artykułu!

Ci, których fascynuje kultura Dalekiego Wschodu, mieli podczas Mikołajków niebywałą okazję zetknięcia się z kilkoma unikatowymi instrumentami. Były to głównie instrumenty smyczkowe pochodzące z początków wschodniej cywilizacji. Prowadząca warsztaty Maria Pomianowska z wykształcenia jest wiolonczelistką, z zamiłowania gra również na sarangi, chordofonie płockim, suce biłgorajskiej, itp. Potrafiła więc ożywić prezentowane instrumenty.

Waglewski w Polityce

3 (lipiec/sierpień 1996) Autor: Katarzyna Maćkiewicz To jest pełna wersja artykułu!

W 7-mym numerze "Polityki" znajduje się zajmujący wywiad z Wojciechem Waglewskim, liderem zespołu Voo Voo, prowadzony przez redaktora Mirosława Pęczaka. Waglewski otrzymał nagrodę "Paszport Polityki", a nagrodzono go między innymi za łączenie muzyki różnych kultur.