Artykuły autora: Adam Pasieczny

Moc lubelskich wibracji

85 (kwiecień 2010) Autor: Adam Pasieczny Dział: Rozmowa To jest pełna wersja artykułu!

Przez lata zmieniały się składy, ale grupa jest wierna muzyce inspirowanej tradycjami muzycznymi wywodzącymi się z różnych regionów Półwyspu Bałkańskiego (Albania, Grecja, Turcja, Macedonia, Bułgaria, Bośnia, Serbia i Kosowo). W ich repertuarze odnajdziemy sevdalinki, czyli miłosne pieśni z Bośni, a także energetyczne i zagrane w sposób żywiołowy melodie serbskich i macedońskich Cyganów. Stałym źródłem dla zespołu pozostają wielogłosowe pieśni z regionu Pirin, z nietypowymi współbrzmieniami. Ale nie starają się nikogo naśladować. Wręcz przeciwnie - łączą elementy tradycyjne z własnymi doświadczeniami muzycznymi.

Po nagraniu debiutanckiej płyty pt. "Ramizem" Balkan Sevdah wystąpił w sierpniu 2005 roku na największym folkowym festiwalu w Kopriwszticy w Bułgarii i jak do tej pory był jedyną formacją z Polski, która kiedykolwiek tam zagrała. Latem 2006 roku Balkan Sevdah gościł na festiwalu "Art.Forum" w Orahowcu w Kosowie, gdzie również spotkał się z ciepłym przyjęciem.

Po pięciu latach Balkan Sevdah wraca na miejsce swych medialnych narodzin, aby wypić toast i podładować muzyczne akumulatory.

Balkan Sevdah "Yaman Aman Aman"

85 (kwiecień 2010) Autor: Adam Pasieczny Dział: Prezentacje To jest pełna wersja artykułu!

2009 , CD Marcin Zadronecki

„Yaman Aman Aman” jest drugim albumem warszawskiej grupy wykonującej muzykę nawiązującą do tradycji różnych regionów Półwyspu Bałkańskiego. Na płycie znajduje się 14 utworów. Są to głównie wielogłosowe pieśni ludowe i motywy muzyczne pochodzące z Pirinu w Bułgarii, z Epiru w Albanii, a także z Bośni i Hercegowiny, z Serbii i Kosowa - zwłaszcza pieśni Turków kosowskich, oraz z Macedonii i z Grecji. Śpiewane są one w trudnych do zrozumienia, archaicznych dialektach, znacznie różniących się od obecnie obowiązujących języków, gdyż w większości są to bardzo stare pieśni.