Co w numerze 83

Od redakcji

83 (październik 2009) Autor: Małgorzata Kacprzak Dział: Wstępniak To jest pełna wersja artykułu!

Pamiętam z dzieciństwa wędrujący po domach obrazek z informacją o pogrzebie, ścieżki do domu zmarłego wystrojone świerkowymi gałązkami i nabożny nastrój różańca szeptanego na ostatnią drogę, pamiętam nawet szturchańce mojej babci, gdy dzieci za bardzo się rozhasały; przecież przed śmiercią trzeba mieć respekt.

Śmierć jest nieuchronnym i naturalnym etapem naszego życia. Przyjaciołom, rodzinie pozostaną wspomnienia - oby były tak piękne, jak te o Ani Kiełbusiewicz, panu Kazimierzu Meto, o wielkich Zmarłych, o których piszą nasi felietoniści…

Hoboud "Wskrzeszenie Hobouda

83 (październik 2009) Dział: Nowości płytowe To jest pełna wersja artykułu!



Potrzeba poznania swych korzeni oraz historii terenów Warmii i Mazur sprawiły, że zaczęliśmy szukać... i w starych, zapisywanych w XIX wieku pieśniach odnaleźliśmy Hobouda (złośliwego skrzata) - mówią autorzy tego muzycznego projektu, Maria i Marcin Rumińscy.

Greenwood "Elegia o latach minionych"

83 (październik 2009) Dział: Nowości płytowe To jest pełna wersja artykułu!



Obchodzący 6-lecie zespół Greenwood wydaje swój pierwszy album. Roszady personalne przyniosły grupie wzmocnienia w postaci wokalistki Klaudii Borawskiej i znanej na folkowych scenach flecistki Eweliny Grygier. Zespół przyznaje się do inspiracji brzmieniem irlandzkich kapel (Lunasa, Dervish), ale mimo to prezentuje wypracowany przez siebie rozpoznawalny styl.

Czas przyjdzie każdemu Kazimierz Meto (1922-2008)

83 (październik 2009) Autor: Andrzej Bieńkowski Dział: Zamiast Sondy To jest pełna wersja artykułu!
    Kazimierz Meto (1922-2008) - artysta wiejski, skrzypek-samouk, grający archaiczny (wywodzący się z XIX w. repertuar z okolic Rzeczycy

    Artystę wspominają:

  • Andrzej Bieńkowski - malarz, fotograf, etnograf, profesor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, autor książek "Ostatni wiejscy muzykanci", "Sprzedana muzyka" i "1000 kilometrów muzyki" oraz współzałożyciel wydawnictwa "Muzyka odnaleziona"
  • Maciej Filipczuk - skrzypek i przyjaciel Kazimierza Meto

Przechodniu! Byłem kim jesteś - będziesz kim jestem... Wokół kulturowej koncepcji cmentarza - zarys problematyki

83 (październik 2009) Autor: Monika Koziołek Dział: Z teorii To jest pełna wersja artykułu!

Cmentarze stanowią dowód tożsamości każdej ziemi, poświadczając jego przeszłe dzieje, wydobywając z niepamięci wartości i symbole nieraz głęboko uświadamiane, ale pomijane w potocznym dyskursie. Wspomagają budowanie świadomości pokoleń oraz wrażliwość na symbole zakorzenione w kulturze. Szczególnie w tym jesiennym okresie, sprzyjającym odwiedzinom grobów najbliższych - warto przyjrzeć się bliżej sensom, jakie niesie za sobą "miejsce wiecznego spoczynku".

Bez pośpiechu, to lizboński tramwaj

83 (październik 2009) Autor: Mirosław Wlekły Dział: Magiczne Miejsca To jest pełna wersja artykułu!

W eléctrico z przygodnie spotkanymi pasażerami można pogadać o wszystkim. Ale najlepiej o futbolu. Nie ma za to mowy o pośpiechu. Z Placu Wdzięczności na Cmentarz Przyjemności tramwaj toczy się kilkadziesiąt minut, a motorniczy nieraz przystaje, by zagadnąć choćby o wynik właśnie rozgrywanego meczu.

Przeznaczenie, melancholia i fatum

83 (październik 2009) Autor: Mirosław Wlekły Dział: Festiwale To jest pełna wersja artykułu!

W domu mieliśmy tylko trzy zagraniczne płyty: Beatlesów, Franka Sinatry i Charlesa Aznavoura. Na pozostałych było tylko fado. Rodzice podrzucali mi je, kiedy mając siedem lat ciężko zachorowałem. Leżałem w łóżku i słuchałem całymi dniami - opowiada Camané, gwiazda Poznań Live, festiwalu portugalskiej muzyki fado, który odbył się w połowie słotnego i wietrznego października i przygotowany został przez Fundację Nuova.

Najstarsze nagrania polskiej muzyki ludowej w Internecie

83 (październik 2009) Dział: Zapraszamy To jest pełna wersja artykułu!

Od 2006 r. w Instytucie Sztuki PAN podjęto systematyczne prace nad digitalizacją oraz opracowaniem Zbiorów Fonograficznych - największej i najstarszej w Polsce kolekcji nagrań polskiej muzyki tradycyjnej. Celem podjętych działań jest przede wszystkim zabezpieczenie unikatowej kolekcji liczącej ok. 130 tys. nagranych pieśni i melodii instrumentalnych. Równie istotnym celem jest opracowanie zdigitalizowanych dokumentów i upowszechnienie ich poprzez wirtualizację jak największemu gronu odbiorców. Oprócz prac nad serią wydawnictw płytowych , prezentujących naszym zdaniem najpiękniejsze i najcenniejsze przykłady muzyczne nagrania upowszechniane są również w Internecie.

Jazda przez Skrzyżowanie

83 (październik 2009) Autor: Joanna Zarzecka Dział: Festiwale To jest pełna wersja artykułu!

Tegoroczne Skrzyżowanie Kultur wypadło gdzieś w Afryce. Doroczny, piąty już, warszawski festiwal muzyki etnicznej zmienia swoje oblicze – od otwartego, spontanicznego przeglądu kapel folkowych z bliższej i dalszej okolicy do biletowanej imprezy o ambitnych planach muzycznych wobec tak zwanego „przeciętnego widza”.

Emisariusze kubańskiej tradycji

83 (październik 2009) Autor: Roldán Gonzales Rovero Dział: Rozmowa To jest pełna wersja artykułu!

Droga do międzynarodowej sławy zespołu Orishas była kręta, gdyż wiodła z Kuby, gdzie urodzili się panowie Roldán, Ruzzo i Yotuel, poprzez francuskie zaułki, gdzie doszło do spotkania i zapadła decyzja o połączeniu tradycyjnej muzyki kubańskiej z awangardowym hip-hopem. Na efekty takiej piorunującej mieszanki nie trzeba było długo czekać. Po wydaniu pierwszego albumu „A lo Cubano” (1999) przyszedł czas na pierwszą Platynową (Hiszpania) i Złotą Płytę (Francja i Szwajcaria). Po wydaniu drugiego albumu „Emigrante” (2002) zespół mógł już mówić o podboju światowej sceny, gdyż Magazyn „Time” uznał ich za jedną z najważniejszych grup zagranicznych obok U2, Radiohead i Pulp, a Rolling Stones. W 2003 roku zespół zdobył nagrodę „Latin Grammy” w kategorii Najlepszy Album Rap/Hip-Hop oraz został nominowany do nagrody Grammy w kategorii Najlepszy Alternatywny Rock Latynoski.

Liturgia na wodzie

83 (październik 2009) Autor: Tadeusz T. Głuszko Dział: Tradycja To jest pełna wersja artykułu!

Na odpust świętych apostołów Piotra i Pawła płyną do Pucka rybacy z całego półwyspu i z wiosek lądowych: z Władysławowa, Swarzewa, Rewy, Mechelinek, Rzucewa i Osłonina. Prawie wszystkie kutry są udekorowane emblematami religijnymi. Najwięcej jest krzyży splecionych z gałązek dębu lub świerka. Przed rozpoczęciem mszy odpustowej rybacy gromadzą się na Małym Morzu (tak nazywają Zatokę Pucką) na wysokości Rzucewa. Tam łączą się burta w burtę i dziękują Bogu za miniony rok oraz proszą o łaski na przyszły. To najbardziej widowiskowy element puckich uroczystości.

DAGAdana wygaDANA

83 (październik 2009) Autor: Mateusz Borkowski Dział: Wykonawcy

DAgADAnA to prawdziwe odkrycie ostatnich miesięcy. Muzyka, którą tworzą zbudowana jest na przyjaźni i dobrej zabawie. DAgDAnA to wokalistki i instrumentalistki: Daga Gregorowicz (Poznań) i Dana Vynnytska (Lwów) oraz kontrabasista Miko Pospieszalski (Częstochowa).

Moustaki? A kto to taki?

83 (październik 2009) Autor: Maciej Froński Dział: Wykonawcy

Piosenka francuska kojarzy się nam – i słusznie – z takimi artystami, jak Edith Piaf, Juliette Greco, Charles Aznavour, Gilbert Becaud, Jacques Brel czy Joe Dassin (dobra, dobra, wiem, że dwaj ostatni to Belg i Kanadyjczyk). Z tego kręgu pochodzą też jednak i wykonawcy mniej znani (a to „mniej znani” często oznacza po prostu „znani polskiemu słuchaczowi z jednego tylko utworu”), których pojedyncze piosenki nie odbiegają kompozycją i poziomem artystycznym od tych wykonywanych przez największych. Kimś takim jest Charles Trenet, którego hipnotyczne „Morze” – „La Mer” – trafiło nawet do serialu „Zagubieni”. Kimś takim jest Lucienne Boyer („Parlez-moi d’amour” – „Proszę mi mówić o miłości”). Kimś takim są względnie młodsi wykonawcy: Michel Sardou, kontrowersyjny jako człowiek, ale jednak mający w dorobku takie przeboje jak „Maladie d’Amour” („Choroba miłosna”) czy „Les Lacs de Connemara” („Jeziora Connemary”) Leo Ferré („C’est extra” – „To ekstra”) czy przedstawicielki stylu ye-ye: Françoise Hardy („Tous les Garçons et les Filles” – „Wszyscy chłopcy i dziewczęta”) i France Gall („Poupée de Cire, Poupée de Son” – „Lalka z wosku, lalka z otrębów”), a także Marie Laforet („Ivan, Boris et Moi” – „Iwan, Borys i ja”). Kimś takim są Jacques Dutronc („Les Playboys” – „Playboye”), Boris Vian („Je suis snob” – „Jestem snobem”) czy Belg Salvatore Adamo („Vouz permettez, Monsieur” – „Pozwoli pan”). Kimś takim jest wreszcie Georges Moustaki.

Z Poznania do Wiednia i z powrotem, czyli płytowy debiut zespołu Danar

83 (październik 2009) Autor: Adam Czech Dział: Recenzja

Niemal pięć lat temu recenzowałem w „Gadkach” koncert czeskiej grupy Dun An Doras, określającej swoją działalność mianem „contemporary celtic music”. Zauroczony brzmieniową różnorodnością, dojrzałością gry i talentem młodych Czechów (proszę nie sugerować się nazwiskiem piszącego te słowa…), zastanawiałem się, dlaczego w Polsce, mimo tego, że gra u nas sporo zdolnych muzyków, nie możemy doczekać się takich produkcji, jakie na płytach prezentują nasi południowi sąsiedzi. Napisałem też wówczas, że w przeciwieństwie do polskiej, czeska scena tzw. muzyki celtyckiej, tworzy pewną spójną całość, osadzoną w szerszym kulturowym kontekście (prężny nurt bluegrass, wybitnie rozwinięte wytwórstwo instrumentów, brak kompleksów na tle chłopskiego pochodzenia itd.). Jedynymi pozytywnymi punktami, których dopatrzyłem się wówczas na naszym podwórku, była po pierwsze supergrupa The Reelium, po drugie zaś „dobrze zapowiadający się zespół Danar”.

Johnny is Gone to Hilo... (W folkowej sieci)

83 (październik 2009) Autor: Rafał "Taclem" Chojnacki Dział: Felieton w Gadkach

Wakacyjny czas kojarzy się zwykle z wypoczynkiem, rozrywką, zwiększoną konsumpcją wszelakich dóbr kultury, oraz oczywiście z podróżami. W tym roku doszedł mi jednak do tej kolekcji również smutny akcent. Smutny po dwakroć, gdyż z tego świata odszedł nie tylko warty uwagi muzyk, ale stało się to na dodatek podczas jego pobytu w Polsce.
Dzień po ostatnim z występów w Trójmieście – 6 lipca 2009 roku – Johnny Collins zmarł w szpitalu w Gdańsku. Jego przyjaciele wspominają, że poprzedniego wieczoru doskonale się razem bawili, śpiewając szanty nawet w taksówce, która wiozła ich do hotelu. W nocy, gdy szantymen poczuł się źle, postanowiono przewieść go do szpitala, nie udało się jednak utrzymać go przy życiu.

Listopadowo (Folk a sprawa polska)

83 (październik 2009) Autor: Tomasz Janas Dział: Felieton w Gadkach

Jakoś tak się dzieje, że gdy już październik zmierza nieuchronnie w stronę listopada, rodzi się w nas zazwyczaj nostalgia. W te ostatnie dni październikowe i pierwsze listopadowe, myśl biegnie przede wszystkim w stronę tych ludzi, których już nie ma, którym tyle zawdzięczamy, których chce się przynajmniej wspomnieć. Oczywiście, dotyczy to bliskich, najbliższych, ale i tych, którzy pozwalali nam na najprostsze (a czasem i bardziej skomplikowane) wzruszenia, przeżycia, doznania. Tych, którzy dla nas grali i śpiewali, naturalnie, też…

Madryt w Warszawie!

83 (październik 2009) Autor: Mateusz Dobrowolski Dział: Relacje

Niesamowity – to słowo najlepiej oddaje czas, jaki blisko 300 widzów spędziło w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie podczas ostatniego spotkania w ramach cyklu „Jedna Europa Wiele Kultur – Muzyczny Przegląd Stolic Europejskich”.

Lubelszczyzna smakiem stoi

83 (październik 2009) Autor: Małgorzata Wielgosz Dział: Relacje

Tatarski pierekacz, żydowskie kluski, forszmak po lubelsku. To tylko niektóre z dań, jakie można było skosztować podczas Europejskiego Festiwalu Smaku, który miał miejsce na lubelskim Starym Mieście w dniach od 11 do 13 września. Przy czym gotowanie można było zobaczyć na żywo. Uczestnicy festiwalu mieli okazję obejrzeć proces przygotowywania gołąbków czy pierekacza - ciasta zwiniętego w kształt ślimaka, w środku z farszem wołowym. Stoiska ze smakowitą żywnością ustawione były nie tylko przy Placu po Farze, ale i wokół Trybunału Koronnego. Jury wyłaniało kulinarne talenty z Lubelszczyzny. Spośród dziewięćdziesięciu dwóch spróbowanych nalewek wybrano najlepsze: pigwową, z czarnej porzeczki i brzoskwiniową.

Dziecko w Folklorze

83 (październik 2009) Dział: Relacje

Zakończył się XVII Ogólnopolski Festiwal Folklorystycznej Twórczości Dziecięcej "Dziecko w Folklorze". W tegorocznej edycji wystąpiło 183 osoby.
W komisji artystycznej, jak zawsze zasiedli najwybitniejsi znawcy folkloru ludowego, dr hab. Antoni Zola, Jolanta Dragan, Ryszard Rabeszko oraz Aneta Krzysztoń. To najważniejszy festiwal w Polsce! - zgodnie twierdzili członkowie jury, którzy spotkali się z instruktorami podczas warsztatów organizowanych w ramach festiwalu.

Nagrody im. Oskara Kolberga rozdane

83 (październik 2009) Autor: Redakcja Dział: Relacje

Przyznawana od 1974 r. honoruje całokształt działalności i wyróżnia wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury ludowej. Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego sprawuje patronat i jest głównym fundatorem nagród i wyróżnień honorowych. Organizatorem Nagrody jest Muzeum im. Oskara Kolberga w Przysusze, Oddział Muzeum Wsi Radomskiej w Radomiu.

Percival & Radbor "Słowiański Mit o Stworzeniu Świata"

83 (październik 2009) Autor: Vlepkarz Ziutek Dział: Prezentacje To jest pełna wersja artykułu!

Percival Schuttenbach, 2009, PSCD003

Lubińska grupa Percival Schuttenbach to jedna z najciekawszych i najbardziej nieszablonowych polskich folkmetalowych grup muzycznych. Na płycie "Słowiański Mit o Stworzeniu Świata" Percival Schuttenbach objawia się w swym folkowym projekcie nazwanym po prostu Percival. Krążek ten jest bardzo udaną próbą sięgnięcia do - rozsianej w wielu legendach i podaniach z różnych regionów - mitologii słowiańskiej.

Percival Schuttenbach "Reakcja Pogańska"

83 (październik 2009) Autor: Vlepkarz Ziutek Dział: Prezentacje To jest pełna wersja artykułu!

Percival Schuttenbach i Miasto Lubin, 2009, MUZA0004

Lubińska grupa Percival Schuttenbach to jedna z najciekawszych i najbardziej nieszablonowych polskich folkmetalowych grup muzycznych. Na płycie "Słowiański Mit o Stworzeniu Świata" Percival Schuttenbach objawia się w swym folkowym projekcie nazwanym po prostu Percival. Krążek ten jest bardzo udaną próbą sięgnięcia do - rozsianej w wielu legendach i podaniach z różnych regionów - mitologii słowiańskiej.

Flower Records

83 (październik 2009) Dział: Płyta dla prenumeratorów

Do wyboru płyty:

Los Agentos "Afrykański śnieg"
Outsider Blues "Outsider Blues"
Paweł Szymański "Król wątpliwości"
Blues Flowers "Smacznego!"
Boogie Boys "Hey You!"
Jaromi & Szulerzy "Gra w piki daje wyniki"
Jerry's Hole Band "Brudna miłość"
Jurek Muszyński & Elektrycy "Nie pytaj o pogodę"

Czas przyjdzie każdemu Ania Kiełbusiewicz (1974-2003)

83 (październik 2009) Autor: Dorota Panek Dział: Zamiast Sondy To jest pełna wersja artykułu!

Ania Kiełbusiewicz (1974-2003) - piosenkarka i malarka, solistka Orkiestry św. Mikołaja, założycielka i liderka zespołu Ania z Zielonego Wzgórza, znana z przepięknych interpretacji pieśni polskich i śląskich

Anię wspominają:

  • Joanna Kiełbusiewicz - mama
  • Agnieszka Pietryga - babcia
  • Dorota Panek - przyjaciółka
  • Michał Wojda - kolega z zespołu Ania z Zielonego Wzgórza
  • Agnieszka Kołczewska - koleżanka z zespołu Orkiestra św. Mikołaja