Artykuły z działu: Wydarzenie

Rok Kolberga rozpoczęty!

110-111 (kwiecień 2014) Autor: Oskar Kolberg Dział: Wydarzenie To jest pełna wersja artykułu!

Wielkie święto miłośników muzyki tradycyjnej i kultury ludowej – zgodnie z uchwałą przyjętą przez Sejm RP, rok 2014 został ogłoszony Rokiem Oskara Kolberga. Jego uroczysta inauguracja miała miejsce w Przysusze, miejscu urodzin i pierwszych lat życia wybitnego etnografa.

Ludowe Oskary 2010 Konkurs na najciekawsze wydarzenie folklorystyczne w Polsce rozstrzygnięty!

95 (sierpień 2011) Autor: Krzysztof Butryn Dział: Wydarzenie To jest pełna wersja artykułu!

Uroczystość rozdania Ludowych Oskarów, nagród za najciekawsze wydarzenie folklorystyczne w Polsce w 2010 miała miejsce 30. czerwca 2011 w siedzibie Stowarzyszenia Twórców Ludowych w Lublinie. Po pięcioletnie przerwie konkurs powrócił w nowej oprawie, zyskując wymiar ogólnopolski. Pomysłodawcą i inicjatorem Konkursu "Ludowe Oskary" jest Stowarzyszenie Twórców Ludowych i Lubelski Oddział Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego.

Dwójka - reflekcje na marginesie apelu

82 (sierpień 2009) Autor: Agata Witkowska Dział: Wydarzenie To jest pełna wersja artykułu!

8 lipca miało miejsce zdarzenie bezprecedensowe w polskich mediach. Tamtego dnia zamilkła radiowa Dwójka. Zamiast muzyki i audycji publicystycznych, na słuchaczy czekał śpiew ptaków oraz komunikat wyjaśniający przyczynę i cel akcji. Wkrótce potem w Internecie pojawił się apel o poparcie protestu pracowników stacji. Wobec dramatycznej redukcji finansów na utrzymanie mediów publicznych - można przeczytać w tekście - pod znakiem zapytania stanęło ich dalsze funkcjonowanie. Radiowa Dwójka jest miejscem szczególnym, jako ośrodek, gdzie od lat pielęgnuje się niekomercyjną, ambitną kulturę.

Pokazać swoją duszę

71-72 (listopad 2007) Autor: Małgorzata Wielgosz Dział: Wydarzenie To jest pełna wersja artykułu!

"Krwawe wesele" w nowohuckiej Łaźni Nowej to jeszcze jedna, zapewne jedna spośród wielu, może nawet bardzo wielu, adaptacji dramatu "Krwawe gody" Garcii Federico Lorci. Ale tym razem nikt i nic nie próbuje udawać, stwarzać pozory, że dzieje się to gdzieś w Hiszpanii, w Andaluzji. Dzieje się tu i… nie całkiem teraz. Dzieje się w latach 50-tych, może 60-tych minionego wieku. Dzieje się tu, bo na jednym z nowohuckich osiedli.

Od grudnia do grudnia

30 (wrzesień 2000) Autor: Julia Doszna Dział: Wydarzenie To jest pełna wersja artykułu!

Mikołajki Folkowe

organizowane są przez Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, a siłą sprawczą i pomysłodawcą imprezy pozostaje działająca w ramach Akademickiego Centrum Kultury UMCS - Orkiestra św. Mikołaja.

Najwierniejsi widzowie festiwalu spotkali się w tym roku w "Chatce Żaka" już po raz dziesiąty. Taka okazja powinna skłaniać do refleksji i podsumowań. Faktem jest, że mający swój charakter i styl festiwal, pozostaje jedną z najważniejszych imprez w polskim kalendarzu folkowym. W ciągu dziesięciu lat gościło na nim około osiemdziesięciu wykonawców i zespołów, które uświetniały imprezę występując jako goście specjalni. Gdyby dodać do tej liczby zespoły biorące udział w konkursach, prowadzące warsztaty i imprezy towarzyszące, powstałaby naprawdę imponująca statystyka.

Irlandzki Chór Anúna gwiazda CELT 2000

29 (lipiec-sierpień 2000) Dział: Wydarzenie To jest pełna wersja artykułu!

Chór Anúna powstał w 1987, założony przez Michaela McGlynna i kilku innych studentów Trinity College w Dublinie, by zdefiniować na nowo muzykę celtycką, która jest częścią bogatej, burzliwej historii Irlandii. Świat dźwięków stworzony przez zespół przełamuje bariery pomiędzy tym, co duchowe, a tym, co ziemskie, pomiędzy rzeczywistym i nierzeczywistym, stawiając zespół zdecydowanie w awangardzie muzyki celtyckiej.

Búrach

29 (lipiec-sierpień 2000) Dział: Wydarzenie To jest pełna wersja artykułu!

Grupa Búrach powstała w 1994 roku w Edynburgu i została najlepszą formacją szkockiej sceny folkowej w latach 1994/95. Od tego czasu Búrach wydał trzy płyty w największej szkockiej wytwórni Greentrax ("The Weird Set"-1995, "Born Tired"-1997, "Deeper"-2000), a podczas licznych koncertów, audycji radiowych i telewizyjnych podbijał publiczność zdobywając wiernych fanów na całym świecie począwszy od Stanów Zjednoczonych, poprzez Europę Zachodnią i Skandynawię, aż po Daleki Wschód.

Nowe horyzonty tradycji Nagroda im. Oskara Kolberga dla środowiska Orkiestry św. Mikołaja

59 (grudzień 2005) Autor: Marcin Skrzypek Dział: Wydarzenie To jest pełna wersja artykułu!

18 września lubelska Orkiestra św. Mikołaja działająca pod skrzydłami Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie otrzymała honorową nagrodę im. Oskara Kolberga. Jest to najwyższe wyróżnienie w świecie folkloru i sztuki ludowej w Polsce, obejmujące kilka kategorii. Nagrody honorowe przyznawane są "szczególnie zasłużonym w dziedzinie opieki i upowszechniania kultury ludowej".


Miejsca sprzedaży

Numer ukazał się dzięki:


Ze Wsi do Europy

49 (luty 2004) Autor: Joanna Zarzecka Dział: Wydarzenie To jest pełna wersja artykułu!

Od 31 stycznia znane są wyniki (wszystkie oprócz nagrody publiczności) konkursu BBC3 Awards For World Music 2004. Do tych prestiżowych zmagań nominowane były dwa polskie zespoły – Kroke (w kategorii „Europa”) oraz Kapela ze Wsi Warszawa (w kategorii „Newcomer”).

Sprawa Czeremszyny

48 (grudzień 2003) Dział: Wydarzenie To jest pełna wersja artykułu!

Wydarzyło się listopadem. Do redakcji nadeszło zaproszenie. Zgrzebny kartonik informował dość tajemniczo o koncercie z niespodziankami. Wiadome było jedno – Czeremszyna ma 10 lat i będzie grała sobie na wiwat. Jak tu nie jechać?

Roztrzepotany lot Osjana

57 (czerwiec 2005) Autor: Wojciech Waglewski Dział: Wydarzenie To jest pełna wersja artykułu!

Przyzwyczailiśmy się już do tego, że podczas festiwalu "Nowa Tradycja" odbywa się finał konkursu na Folkowy Fonogram Roku (przeniesiony z lubelskich "Mikołajków Folkowych"). Przyzwyczailiśmy się też do tego, że ze składem finalistów tego konkursu niewiele ma wspólnego teoretycznie bliska, czy nawet tożsama, lista nominowanych w prestiżowym ponoć konkursie "Fryderyki". Różnorodnie nazywana tam kategoria "folkowa", "etniczna", "tradycyjna", "źródłowa" była zawsze jednym z najjaskrawszych przykładów bezradności i nieprzystawalności wyobrażeń, jakie dawali członkowie fryderykowej akademii do realiów. Darujmy sobie znane przykłady. Wiadomo, że w gronie nominatów i zwycięzców "Fryderyka" zdarzały się niejednokrotnie zgoła groteskowe kandydatury. Kandydatury, których uzasadnieniem mogła być chyba tylko "medialność" albo wydawanie płyt u tych, a nie innych wydawców.

Nowa Tradycja III Konkurs Muzyki Folkowej Polskiego Radia

27 (kwiecień 2000) Dział: Wydarzenie To jest pełna wersja artykułu!

Organizatorom Radiowego Konkursu Muzyki Folkowej "Nowa Tradycja" przyświecała idea wspomagania i promocji wykonawców muzyki inspirowanej folklorem. Aby wspierać tego typu pomysły, Polskie Radio i Centrum Kultury Ludowej postanowiło po raz pierwszy w 1998 roku zorganizować konkurs i festiwal jednocześnie.


Konkurs Radiowy wzorowany na "Young Tradition Award" Radia BBC 2, pozwoli, tak jak to stało się na Wyspach Brytyjskich, czynnie wspierać rodzimy ruch folkowy poprzez nagrania i promocję laureatów Konkursu. Dbając o wysoki poziom artystyczny i wykonawczy Konkursu, organizatorzy przeprowadzają corocznie wstępną selekcję nagrań demonstracyjnych nadesłanych przez wykonawców.

Idea wspomagania wykonawców muzyki współcześnie tworzonej (rockowej, jazzowej, pop czy eksperymentalnej) sięgającej do rodzimych źródeł , do polskiego folkloru jest bardzo ważna. Jednak organizatorom wydaje się, że nie można na tym poprzestać. Konkurs Muzyki Folkowej "Nowa Tradycja" miałby, zdaniem organizatorów, wprowadzić twórców i wykonawców tego rodzaju muzyki do szerszego obiegu społecznego poprzez możliwie najlepszą prezentację na antenach radiowych i telewizyjnych.


Bazuję na wolności chwili Teodosii Spassow

35-36 (kwiecień/maj 2001) Autor: Jacek Grekow Dział: Wydarzenie To jest pełna wersja artykułu!

Pochodzący z Bułgarii Teodosii Spassow jest uważany za największego na świecie wirtuoza gry na kawale - jednym z najbardziej archaicznych instrumentów europejskich - drewnianym flecie o specyficznej technice gry i pięknym, unikalnym brzmieniu. Spassow jest twórcą własnego stylu muzycznego, łączącego tradycyjną muzykę bułgarską z elementami jazzowej improwizacji i innych gatunków muzycznych. Muzyk wystąpił podczas grudniowych „Mikołajków Folkwych” w Lublinie.

Kawał

35-36 (kwiecień/maj 2001) Autor: Jacek Grekow Dział: Wydarzenie To jest pełna wersja artykułu!

Kawał jest wyjątkowym instrumentem używanym w bułgarskiej muzyce ludowej. Nazywany jest często harfą gór i przestrzeni. Jest to instrument o długości od 60 do 90 cm i średnicy otworu od 15 do 18 mm. Aby grać na kawale potrzebna jest specjalna technika wdmuchiwania.

Bułgarska muzyka ludowa

35-36 (kwiecień/maj 2001) Autor: Magdalena Kałuża Dział: Wydarzenie To jest pełna wersja artykułu!

Muzyka odgrywa olbrzymią rolę w życiu każdego narodu. Nie bez podstaw jest popularne stwierdzenie, że towarzyszy ona człowiekowi od maleńkości aż po grób, we wszystkich przejawach życia rodzinnego, społecznego, kulturalnego. W miarę własnych możliwości i dla własnej satysfakcji śpiewa lub gra wielu przy każdej nadarzającej się okazji. Bardziej utalentowani muzykują dla szerszej publiczności, np. przy pracy, w podróży, przy okazji jakiegoś święta itp. W tym aspekcie szczególnego sensu nabiera bułgarskie powiedzenie „Bułgar śpiewa, nawet kiedy płacze”.

Barbarzyńcy w S1 czyli o festiwalu "Nowa Tradycja"

17 (luty 1998) Autor: Agnieszka Matecka - Skrzypek Dział: Wydarzenie To jest pełna wersja artykułu!

Podczas organizowanego w dniach 14 - 15 marca przez II Program Polskiego Radia i Radiowe Centrum Kultury Ludowej I Konkursu Muzyki Folkowej "Nowa Tradycja", Studio Koncertowe im. Witolda Lutosławskiego przeżyło najazd barbarzyńców. Obawa przed obróceniem sali koncertowej w perzynę tliła się w oczach obsługi, a przecież młodzież folkowa jest wyjątkowo spokojna, choć skora do zabawy, o czym mogłam się już niejednokrotnie przekonać na "Mikołajkach Folkowych".

Trudno było odebrać dostojeństwo tej poważnej warszawskiej sali koncertowej, ale już po kilku godzinach od przyjazdu folkowe towarzystwo trochę się zadomowiło i zaczęło rozprzestrzeniać jak "plazma" po zakamarkach i korytarzach radia. Cud, że nikt nie zaginął.

Konkurs "Nowa Tradycja" był kolejną okazją do spotkania się światka folkowego, a nie zdarzają się one często. Była ona co prawda podszyta niepewnością i klimatem rywalizacji, co elektryzowało atmosferę. Na szczęście ja, wiedziona tylko ciekawością nie odczułam tego napięcia i miałam wrażenie, że jestem u siebie. Jest w tym wielka zasługa tolerancyjnych i pomocnych organizatorów.