Scena Otwarta

Kto raz trafi...

Po raz siedemnasty na Scenę Otwartą zapraszamy ambitnych, młodych (koniecznie duchem, niekoniecznie wiekiem) artystów, którzy uważają, że mają do zaśpiewania lub zagrania coś nowego, oryginalnego – dobrą muzykę folk. To dla nich jest ten konkurs!
Szanse na wygraną są dwie: nagrody przyznawane przez jury (tu można zdobyć także drugie lub trzecie miejsce) i Nagroda Publiczności – statuetka św. Mikołaja – a wybory te często okazują się rozbieżne. W skład jury wchodzą profesjonaliści z kręgów naukowych (znawcy folkloru i muzyki sięgającej do korzeni), artystycznych (profesjonalni muzycy) i medialnych (dziennikarze, publicyści): Maria Natanson (muzyk, Orkiestra św. Mikołaja); Jacek Jackowski (muzykolog, muzyk, Instytut Sztuki PAN); Jakub Niedoborek (muzyk, Wydz. Artystyczny UMCS); Włodzimierz Kleszcz (dziennikarz, Radiowe Centrum Kultury Ludowej, Polskie Radio); Maciej Szajkowski (muzyk, Kapela ze Wsi Warszawa, dziennikarz Polskiego Radia Euro). W skład publiczności wchodzi… publiczność, co wcale nie oznacza pobłażliwego traktowania. Wszak publikę gromadzącą się na Mikołajkach trudno uznać za przypadkową. Wielu to stali bywalcy, bo kto raz trafił na Mikołajki...

 A kandydaci na gwiazdy polskiej sceny folkowej to:

 Dziewanna Wojciechów: duet powstał w 2008 r., założony przed dwójkę muzyków zespołu BendkiBand. Na repertuar duetu składają się interpretacje pieśni ludowych z okolic Wojciechowa. 

Bifolk Homel (Białoruś): członkowie zespołu określają muzykę, którą tworzą mianem slavian-celtic folk-rock. Twórczość zespołu jest syntezą wpływów muzyki tradycyjnej z różnych zakątków Europy. 

Fifidroki Katowice: zespół powstał w 2009 r. na kanwie akustycznego projektu folkowego. Swoje inspiracje czerpie z tradycyjnych utworów Śląska, tworząc własne muzyczne wizje. 

Otako Suwałki: zespół powstał jesienią 2008 r. Punktem wyjścia było poszukiwanie współczesnego brzmienia i wyrazu dla tradycyjnej muzyki wykonywanej w trio. Podstawę repertuaru stanowi materiał zebrany podczas wypraw do najstarszych skrzypków Suwalszczyzny: Franciszka Racisa i Mieczysława Pachutko.  

NeoKlez Lublin: zespół powstał w 2008 r. Tworzą go młodzi muzycy, studenci Akademii Muzycznych,  połączeni chęcią wykonywania wspólnie muzyki klezmerskiej w zupełnie nowym stylu. Na repertuar zespołu składają się nowe aranżacje standardów muzyki klezmerskiej oraz kompozycje własne. 

Niwa Modrego Lnu Ustka: zespół powstał w 2007 r. za cel przyjmując sobie odtworzenie muzycznej tradycji Pomorza Środkowego. Na repertuar zespołu składają się unikatowe, ponad stuletnie pieśni słowińskie z okolic jezior Gardno i Łebsko, a także melodie z terenu północnych Kaszub. 

Krasne Krasnopol: zespół powstał w styczniu 2009 r. W jego skład wchodzą trzy dziewczyny w wieku 14-16 lat, grające i śpiewające pod opieką Rafała Jaczewskiego. Na repertuar zespołu składają się przede wszystkim pieśni ludowe z Suwalszczyzny w autorskiej i swobodnej aranżacji. 

Di Kuzine Lublin: zespół powstał w 2005 r. Ideą powstania była fascynacja muzyką klezmerską. Obecnie w repertuarze grupy można odnaleźć elementy muzyki bałkańskiej i polskiej, połączone z dużą dawką improwizacji oraz jazzowymi skalami.  

Hawok Stalowa Wola: zespół powstał w 2009 r. w Stalowej Woli, gdzie wiejskość od zawsze przenika się z miejskością, przyroda z przemysłem a tradycyjna kultura lasowiaków z drobnomieszczańską. Repertuar grupy to połączenie muzyki współczesnej i rodzimego folkloru. Dla określenia stylu tworzonej przez siebie muzyki zespół znalazł nazwę elektrofolk.  

Lia Fáil Lublin: zespół powstał w 2007 r. Początkowo muzycy skupiali się wyłącznie na tradycyjnej muzyce irlandzkiej, jednak z czasem rozszerzyli swoje zainteresowania muzyczne na pozostałe krainy celtyckie: Bretanię, Walię i Szkocję. W repertuarze można znaleźć zarówno klimatyczne ballady czy szkockie rebelsongi, jak również szybsze utwory.  

Ethnoholic Wrocław: zespół powstał w listopadzie 2008 r. jako projekt muzyków innych wrocławskich formacji folkowych: Semenca i Buraky. Zespół gra tradycyjną muzykę Karpat. W repertuarze znajdują się głównie utwory ukraińskie i cygańskie.  

Morfe Acoustic Band Borovlyany (Białoruś): w skład zespołu wchodzą muzycy z różnych krajów byłego ZSRR. Wykonują autorskie kompozycję inspirowane muzyką żydowską, ormiańską, tatarską i rosyjską.  

Dubajahga Zbąszyń: zespół powstał na początku 2009 r. Repertuar grupy to utwory utrzymane w konwencji reggae-folku inspirowanego muzyką ludową, głównie z zachodniej części województwa wielkopolskiego.  

Long Long Warszawa/Łomża: muzyka grupy jest mieszanką afrykańskiego dynamicznego wokalu, brzmienia didgeridoo, drumli, śpiewu gardłowego, perkusjonaliów oraz psychodelicznej elektroniki. Repertuar zespołu stanowi swobodna adaptacja melanezyjskiego i australijskiego folkloru. 

Klezmaholics Lublin: zespół rozpoczął działalność w 2006 r. Grupa pracuje obecnie nad projektem „Jazz Midrash”, zawierającym pieśni hebrajskie, psalmy, jak też – przede wszystkim – nowe, autorskie utwory, powstałe na motywach tekstów Biblii hebrajskiej oraz Legend Żydowskich. 

Coorp Kadzidło: zespół istnieje od 2007 r. Gra tradycyjną muzykę kurpiowską w autorskich, rockowych aranżacjach z niezmienioną linią melodyczną oraz tekstami śpiewanymi gwarą kurpiowską. 

Skrót artykułu: 

Po raz siedemnasty na Scenę Otwartą zapraszamy ambitnych, młodych (koniecznie duchem, niekoniecznie wiekiem) artystów, którzy uważają, że mają do zaśpiewania lub zagrania coś nowego, oryginalnego – dobrą muzykę folk. To dla nich jest ten konkurs!

Dodaj komentarz!