Nowości płytowe

I po ścianach

Muzyka z Remontu 1994–96

Ta płyta to prawdziwy rarytas (nakład 500 szt.). Zawiera wybór nagrań muzyki tradycyjnej, niestylizowanej, dokonanych w trakcie pierwszych zabaw tanecznych z taką muzyką, które odbywały się w studenckim Klubie Remont w Warszawie w latach 1994-1996. Okres ten był początkiem powstawania ruchu domów tańca w Polsce. Nagrania nie mają być może jakości „radiowej”, ale prezentują muzyków w znakomitej formie. Co najważniejsze, nie są zapisem studyjnym – zostało na nich uchwycone muzykowanie do tańca. Grają: Stanisław Stępniak, Władysław Pogoda, Marian Pełka oraz Jan, Piotr i Stanisław Gacowie. Na tej płycie można znaleźć także unikalny zapis gry Kapeli Zbyranej z Komańczy i Kapeli Dumka z Legnicy.

 

Kapela Maliszów

Mazurki niepojęte

Kapelę Maliszów tworzą: Jan Malisz oraz dwójka jego dzieci – Zuzanna i Kacper. Grupa pochodzi z Męciny Małej w Beskidzie Niskim. Zespół inspiruje się tradycyjną muzyką swojego regionu: tańcami i przyśpiewkami z okolic powiatu gorlickiego. Kapela w znacznej mierze gra tradycyjnie – czyli na skrzypcach, basach i bębnie – w sposób archaiczny, ale z pewną dozą wolności, radości i improwizacji. Nagrania w pełni ukazują bogactwo i oryginalność propozycji muzycznych. Organiczną, porywającą i nierozerwalną całość tworzą: z jednej strony, tradycyjne tematy, a z drugiej – autorskie kompozycje. Klimat nagrań to również zasługa własnoręcznie tworzonych, nietypowych instrumentów, jakie wykorzystywane są przez wykonawców. Na płycie można usłyszeć zarówno skrzypce, jak i lirę korbową czy nyckelharpę.

 

Lautari

Vol.67

Inspiracją do stworzenia nowego programu Lautari był Oskar Kolberg oraz przekaz, idee i zbiory zawarte w dziele jego życia „Lud. Jego zwyczaje, sposób życia, mowa, podania, przysłowia, obrzędy, gusła, zabawy, pieśni, muzyka i tańce”. Grupa zajmuje się w swej twórczości dziedzictwem tradycyjnej muzyki, a jednocześnie korzysta ze współczesnych brzmień. „Vol.67” nawiązuje do idei tomu 67 dzieł zebranych Kolberga, obejmującego opracowania fortepianowe muzyki ludowej. Płyta zawiera zarówno motywy tradycyjne zapisane przez Kolberga (t. 23, Kaliskie), jak i nagrania archiwalne oraz własne rejestracje terenowe. Cały repertuar pochodzi z okolic Sieradza i Kalisza. Do dzieł Kolberga zespół podchodzi, sprawdzając je i konfrontując ze znanymi nam dzisiaj możliwościami praktykowania i transmisji muzyki źródłowej. Intencją grupy jest to, by dawna muzyka, nie tracąc niczego ze swych podstawowych sensów – użyteczności, obrzędowości, magii – była równocześnie aktualną wypowiedzią.

Skrót artykułu: 

I po ścianach; Kapela Maliszów; Lautari

Dodaj komentarz!