Šaban Bajramović - Gypsy King of Serbia , Mostar Sevdah Reunion Presents Šaban Bajramović - A Gypsy Legend

Arc Music 2002, EUCD1760
Times Square Recordings 2002, TSQ 9029

Prezentowane płyty opinają klamrą czasową karierę "króla" współczesnej muzyki romskiej. Życiorys Cygana z Nowego Sadu przypomina scenariusze filmów Kusturicy. Odsiadka w więzieniu (za dezercję z wojska podyktowaną względami miłosnymi, jak wspomina sam artysta), błyskotliwy start na lokalnej scenie muzycznej w latach 60. XX wieku, szybko zdobyta fortuna finansowa, historie o limuzynach i hazardzie w komunistycznej Jugosławii, kariera filmowa, procesy o prawa autorskie do kompozycji, kilka kolejnych wzlotów i upadków. Ile prawdy zawiera się w niezliczonych historiach krążących po Bałkanach wie tylko sam artysta.

Początki kariery śpiewaka wiążą się z formacją o dość intrygującej nazwie Black Mamba. Trudno ująć w zwięzły sposób brzmienie pierwszych nagrań artysty - akordeon, wschodniobrzmiąca darabuka, skrzypce, mała serbska sekcja dęta, momentami przywołująca dziwne skojarzenie z meksykańską fiestą, big-beatowy zestaw perkusji, gitary basowej i elektrycznej. Bajramović uważany jest za jednego z prekursorów bardzo popularnej dziś muzyki panbałkańskiej, obficie czerpiącej z różnorodności brzmieniowej połudoniowo-wschodniej Europy. Melodyjne kompozycje stanowią unikalne połączenie serbskiego kola, tureckiej karsilamy, romskiego kjuczka czy nawet rosyjskiego romansu. Styl muzyczny zapoczątkowany przez zespół Black Mamba nie wywołuje dziś zaskoczenia - stał się ogólnie przyjętą konwencją muzyczną. Warto jednak wracać do płyt prekursorów. Zniechęcać mogą słaba jakość nagrań, niedoskonałości aranżacyjne, czy nawet skojarzenia z kiczem. Rekompensuje je jednak powalający na kolana kunszt wokalny solisty. Dziś Šaban Bajramović to stateczny starszy pan a zarazem żywa legenda cygańskiej muzyki.

Wspólnie nagrana płyta z młodym zespołem Mostar Sevdah Reunion jest zbiorem największych przebojów artysty w nowych aranżacjach. Wydawnictwo przywołuje brzmieniowe skojarzenia z seriami nagrań "unplugged" dokonywanych po latach przez rockowych artystów. Podniszczony głos Bajramovića, minimalistyczne aranże (kontrabas, swingujący mały zestaw perkusyjny, akordeon, gitary akustyczne, skrzypce, fortepian, darabuka) oraz ogólnie dominujący nastrój sentymentalny nie robią już tak silnego wrażenia, jak nagrania sprzed niemal 40 lat.



Skrót artykułu: 

Arc Music 2002, EUCD1760
Times Square Recordings 2002, TSQ 9029

Prezentowane płyty opinają klamrą czasową karierę "króla" współczesnej muzyki romskiej. Życiorys Cygana z Nowego Sadu przypomina scenariusze filmów Kusturicy. Odsiadka w więzieniu (za dezercję z wojska podyktowaną względami miłosnymi, jak wspomina sam artysta), błyskotliwy start na lokalnej scenie muzycznej w latach 60. XX wieku, szybko zdobyta fortuna finansowa, historie o limuzynach i hazardzie w komunistycznej Jugosławii, kariera filmowa, procesy o prawa autorskie do kompozycji, kilka kolejnych wzlotów i upadków. Ile prawdy zawiera się w niezliczonych historiach krążących po Bałkanach wie tylko sam artysta.



Autor: 
Dział: 

Dodaj komentarz!